Magisch Maastricht 2023
Maastricht staat op dit moment volledig in het teken van Magisch Maastricht. Vanuit Maastricht Marketing zijn we ook dit jaar weer verantwoordelijk voor een stadsbrede promotiecampagne waarmee we de aandacht willen vestigen op Maastricht in de wintermaanden.
We werken voor deze campagne samen met diverse partijen in de stad zoals Magisch Maastricht Vrijthof (georganiseerd door Trichter BV), Centrummanagement, hotels, de stadswijken, eventorganisatoren en culturele instellingen. De afgelopen jaren en ook dit jaar focussen we met de campagne op:
Stimuleren van een langer/meerdaags verblijf in Maastricht.
Bezoekers aanmoedigen om op doordeweekse dagen en tijdens daluren naar Maastricht te komen.
Spreiden van bezoekers over de verschillende wijken in de stad zoals het Sphinxkwartier, Jekerkwartier en Wyck.
We informeren en inspireren via diverse kanalen, zowel onze eigen kanalen als externe kanalen.
Pers & Pr
In juli stuurden we een persbericht aan Nederlandse, Belgische (Nederlands en Franstalig) en Duitse pers om aandacht te vragen voor Maastricht in de decembermaand. Daarmee zetten we in op free publicity binnen deze media. In november stuurden we opnieuw een persbericht (enkel Nederlands) met o.a. aandacht voor de Magische stadsroutes en de culturele activiteiten tijdens Magisch Maastricht, om ook bij de start in december duidelijk op het netvlies van de media te staan.
Enkele publicaties die verschenen rondom Magisch Maastricht zijn:
Online win-actie met &C magazine voor doordeweekse overnachting in Maastricht (publicatie november)
Online artikel Libelle: 18x eropuit voor (bijna) niks
Online artikel Vogue: 7x de leukste kerstmarkten
Online artikel Cosmopolitan: kerstmarkten 2023
Online artikel Vriendin: kerstmarkten in Nederland
Online artikel RTL nieuws: 6 kerstmarkten in november
Libelle Nederland, artikel in de printeditie
Voila, bijlage van de Limburger, coverbeeld en redactioneel artikel
Maandblad Maastricht Leeft, coverbeeld en redactioneel artikel
Inkoop media
We zijn dit jaar de samenwerking aangegaan met Mediahuis België omdat we ons ook actief focussen op de Belgische markt tijdens deze campagne. Naar aanleiding hiervan verschenen we met een pagina in de zaterdagbijlage (2 december) van De Standaard. Daarnaast zijn er in deze periode online advertenties over Magisch Maastricht te zien op diverse Belgische nieuwssites zoals de website van De Standaard, Gazet van Antwerpen en Radio 1 & 2.
Toolkit
Voor partners en ondernemers ontwikkelden we een handige toolkit met informatie, redactionele teksten en beeld die zij via hun eigen kanalen kunnen inzetten om hun klanten zo goed mogelijk te informeren over Maastricht in de decembermaand.
Foto- en videomateriaal
Voor onze uitingen ter promotie van de stad ontwikkelden we in 2022 nieuw beeldmateriaal. Enkele van deze beelden zie je terug in dit artikel en hieronder zie je de video die we recent lanceerden.
Website
Onze speciale Magisch Maastricht website is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits en Frans. In 2022 behaalden we hiermee een bereik van 96.672 bezoekers. Op de website kunnen bezoekers onder andere terecht voor:
Inspirerende content over thema’s als overnachten, shoppen en eten & drinken in de vorm van blogs.
Informatie over winterse activiteiten zoals Magisch Maastricht Vrijthof en een uitgebreide Magische Uitagenda met tips per dag.
Magische stadsroutes om de lichtjes en diverse delen van de stad te ontdekken.
Een adventskalender met culturele tips.
Praktische informatie i.s.m. Maastricht Bereikbaar en Q-Park over de bereikbaarheid van de stad tijdens Magisch Maasstricht.
Nieuwsbrieven
Via onze B2C nieuwsbrief delen we in deze periode inspirerende tips en activiteiten voor een bezoek aan de stad tijdens Magisch Maastricht. De Nederlandstalige nieuwsbrief wordt eens per twee weken verstuurd en de Engelstalige nieuwsbrief een keer per maand.
Social media
Via onze sociale media-kanalen zetten we volop in op het inspireren van bezoekers in de decembermaand met content die gericht is op Magisch Maastricht. Dit doen we met posts, reels en stories. We bereiken daarmee zo’n 53.000 volgers op Facebook en 33.900 volgers op Instagram.
Daarnaast loopt er vanaf november een Social Advertising campagne die gericht is op spreiding in tijd en ruimte, overnachten en diverse activiteiten en events. Hierdoor bereiken we niet alleen mensen die ons al volgen, maar ook andere social media-gebruikers die mogelijk geïnteresseerd zijn in Magisch Maastricht.
Flyer
Samen met Magisch Maastricht Vrijthof ontwikkelden we een flyer die de hele maand december is te vinden op diverse plekken in de stad. Op deze flyer vind je een plattegrond van het winterevent op het Vrijthof en daarnaast een plattegrond van de stad met de belangrijkste highlights en de Magische stadsroutes.