LOKAAL NOG MEER CENTRAAL

Makers van Maastricht fysieke plek in Visitor Center

Ready, set, go… Na een periode van stilte is het Maastricht Visitor Center klaar voor een betere tweede helft van het jaar. Tijd om vooruit te kijken en vooral niet te veel stil te staan bij wat is geweest. “De periode dat onze vestiging dicht is geweest, hebben we niet stilgezeten. Allesbehalve zelfs. We hebben deze tijd naast het bieden van gastvrijheid op afstand - gebruikt om na te denken over de toekomst,” vertelt Gaby Faut, manager van het Maastricht Visitor Center, vooruitblikkend op wat de plannen zijn voor het Maastricht Visitor Center de rest van het jaar. 

Maastricht Marketing Portret_eighty8things_HR 43 - GABY (3).jpg

Lekker lokaal
In de tijd dat het Visitor Center verplicht dicht was, wisten bezoekers hen vooral via de webshop te vinden. “Het was mooi om te zien dat ook veel lokale mensen, uit de regio en provincie op webshop terecht kwamen. En dat niet alleen. Ook bedrijven die hun medewerkers wilden verrassen, bezochten onze webshop volop. Van magneten met ‘Iech vin diech sjiek’ tot aan de teskes koffie en thee  van Maastricht Porselein.” Maar ook de beeldjes van de Mestreechter Geis gingen als warme broodjes over de toonbank de afgelopen maanden. Nou ja, online over de toonbank dan. “Alsof de ‘geest’ een andere betekenis heeft gekregen in deze tijd. Het lokaal shoppen heeft een andere dimensie gekregen, dat stukje trots op je eigen stad is veel meer gaan leven,” vult Gaby aan.

“The good life store, dat is wat we willen zijn. De unieke en kwalitatieve producten met een lokaal DNA, die hier in onze eigen stad en in de regio worden gemaakt, passen daar perfect bij.”

The good life store
Maastricht is een echte ‘maakstad’. Aan lokale producten en makers geen gebrek. Ook bij het Visitor Center kun je nu nog meer lokale producten van creatieve makers shoppen. “Dat kon je al, en kun je in de toekomst alleen maar meer doen,” vertelt Gaby. Op dit moment wordt er een ruimte ingericht voor de Makers van Maastricht. Op marketing communicatie gebied werkt Maastricht Marketing al samen met de Makers van Maastricht, vanuit daar is ook een fysieke samenwerking tot stand gekomen. “Zo kunnen we nog sterker het verhaal vertellen over Maastricht als maakstad en daarmee het merk Maastricht nog meer lading geven. Dat doen we al met onze campagnes zoals Maastricht Loves Local waarbij we de lokale makers, ondernemers en de lokale cultuur telkens op verrassende wijze onder de aandacht brengen en dat willen we nu ook nog verder doortrekken in onze vestiging. The good life store, dat is wat we willen zijn. De unieke en kwalitatieve producten met een lokaal DNA, die hier in onze eigen stad en in de regio worden gemaakt, passen daar perfect bij.”

Lokale Makers
Makers van Maastricht is een platform waarop Maastrichtse makers gezamenlijk in de etalage worden gezet, zodat zij kunnen doen wat ze zo graag doen: maken. Gaby: “Naast Loods5 zijn wij de tweede locatie waar de producten van de Makers van Maastricht fysiek zichtbaar zijn. Producten van makers als Athos, Françoise Oostwegel, Sam Schobbe, Arbor Notebooks, Gescher+Brosky en DenimX worden bij ons fysiek in de etalage gezet. Kandelaars, vogelhuisjes, fotokaarten en producten gemaakt van hergebruikte materialen waaronder de etuis en toilettassen van bannerzeil en de iPadcover en shoppertas van textielafval. Allerlei producten die zowel voor bezoekers als bewoners leuk zijn.” Daarnaast zijn er plannen om op gezette tijden, makers de ruimte te geven hun vak zichtbaar te maken. “Daar gaan we binnenkort concreet invulling aan geven, zodat er in de winkel meer levendigheid is. Daarnaast willen we de collectie steeds verder uitbreiden en aanvullen en lokaal steeds meer verbindingen leggen,” vult Gaby aan.

Regio van de goede smaak
Lokaal steeds meer verbindingen leggen dus. Al een tijdje werkt Maastricht Marketing samen met Visit Zuid-Limburg aan de ‘grote DNA-verhalen’ van deze streek. Een daarvan is het verhaal ‘van grond tot mond’ waarin we het gastronomisch profiel van deze streek in de kijker zetten. De extreem vruchtbare lössgrond in Zuid-Limburg, uniek in Nederland, is ideaal voor fruitbomen en wijnbouw. “Ook deze verhaallijn gaan we vanuit het Maastricht Visitor Center verder ondersteunen en uitdragen aan zo’n 300.000 bezoekers per jaar, die we komend jaar toch zeker weer verwachten,” vult Gaby aan. “Zo kunnen we hen fysiek laten ‘proeven’ van al het lekkers dat in deze streek te vinden is. Waaronder de producten gemaakt van fruit uit deze regio zoals jams, chutneys, vinaigrettes, fruitazijn en fruitsappen. Maar ook de vers gebrande koffie van Blanche Dael, het spelt van de Bisschopsmolen en er is nog zoveel meer. Zo hebben we bijvoorbeeld ontzettend veel mooie wijndomeinen hier in de regio Zuid-Limburg. Ook zoiets unieks. Dat moet je voelen als je het Visitor Center binnenloopt.”