NIEUWSarchief
In een stad waar zoveel gebeurt en waarover zoveel te vertellen valt, zit je nooit stil. Wij in ieder geval niet. We vragen, kijken en luisteren. En we komen in actie. Het hele jaar door. We verzinnen telkens iets nieuws, creëren nieuws en brengen Maastricht in het nieuws.
2021
NATIONAAL TOERISME-TRANSITIEPLAN
Maastricht Marketing pleit samen met andere toeristische organisaties in Nederland voor een betere positie van toerisme in het economisch beleid van het toekomstig kabinet. Lees meer over het Conceptbeleid Nationaal Toerisme-Transitieplan dat op 26 oktober is aangeboden aan de Tweede Kamer.
Congressen dragen bij aan het versterken van de economische en maatschappelijke positie van een stad, blijkt uit onderzoek. Met de nieuwe campagne Maastricht: 'Where heart meets matter' wil Maastricht Convention Bureau meer grootschalige internationale congressen aantrekken die een spin-off hebben voor de hele regio. Lees het persbericht.
INVENTARISATIE OMZETDERVING DOOR WATEROVERLAST
Maastricht Marketing maakt zich mede hard voor een tegemoetkoming in de inkomstenderving waar bedrijven en instellingen onder te lijden hebben gehad door de wateroverlast in juli. Wij voeren hiervoor gesprekken met diverse partijen. De Provincie Limburg inventariseert momenteel het aantal bedrijven dat omzetschade heeft geleden, en de totale (geschatte) omvang van de schade. Hiervoor vraagt ze ook Maastrichtse ondernemers om input.
Ready, set, go… Na een periode van stilte is het Maastricht Visitor Center klaar voor een betere tweede helft van het jaar. Tijd om vooruit te kijken en vooral niet te veel stil te staan bij wat is geweest. Vooral vooruitblikken op de plannen voor het Maastricht Visitor Center de rest van het jaar. Lees hierover in het interview met Gaby Faut.
MAASTRICHT MARKETING BEREIK(T) IN 2020
Veel van onze campagnes, verhaallijnen en activiteiten bekeken we vanuit een ander perspectief dit jaar. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de coronapandemie. Wat we in 2020 gedaan en bereikt hebben? Dat hebben we proberen samen te vatten in dit verslag. Het zal je ondanks alles toch verwonderen.
BESTAAT ER ZOIETS ALS EEN DUURZAME EN AUTHENTIEKE VAKANTIE?
Er is steeds meer aandacht voor de ontwikkeling van duurzame en authentieke vakanties. Miranda Cornelisse, Erasmus School of Philosophy, onderzocht of er zoiets betstaat als duurzame en authentieke vakantie. Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing zegt er dit over.
TOERISTISCHE ORGANISATIES MAKEN OPMARS NAAR DEN HAAG
Maastricht Marketing en twaalf andere toeristische organisaties, de zogenoemde destinatiemarketingorganisaties (DMO’s) en Kennisnetwerk Destinatie Nederland (VVV Nederland), bieden informateur Herman Tjeenk Willink vandaag gezamenlijk een actieplan aan. Bekijk hier het volledige persbericht.
Voor het Comité 4 en 5 mei, draagt Maastricht Marketing samen met kwartiermaker Toos Hofstede - en vele anderen - bij aan de organisatie van de Nationale Vrijheidsmaaltijd 2021 voor Limburg en inspireren we anderen om hier digitaal aan deel te nemen. Het Limburgse Smaakmakerscollectief stelt deze digitale toolkit ter beschikking met ondersteunende materialen. Of lees onze oproep aan horecaondernemers.
VOORKEUR VOOR VAKANTIE IN EIGEN LAND NEEMT TOE
Meer vakantieboekingen maar nog steeds grote onzekerheid voor de sector, blijkt uit nieuwe meting Vakantiemonitor van NBTC.
Daarmee bouw jij als ondernemer mee aan ons economisch herstel. Hoe meer respons, hoe vollediger beeld en hoe doelgerichter de ondersteuning. Dat wil jij toch ook?
Één jaar corona, wat voor effect heeft dat op ondernemend Limburg? Leontien Mees, directeur van Maastricht Marketing schoof aan als gast in de studio van Chapeau Magazine. Bekijk hier de live-uitzending.
“Hoe kan ik mijn onderneming onderscheidend maken?” “Hoe kunnen wij binnen onze sector bewust omgaan met de natuur?” Loop jij als ondernemer uit de recreatieve sector met dit soort vragen? Het innovatieprogramma ‘LimburgToerisme’ van het LIOF is wellicht iets voor jou.
VAKANTIE SENTIMENT MONITOR 2021
Nederland ontving in 2020 65% minder internationale bezoekers en 26% minder binnenlandse bezoekers. Ook is de 1e meting van de VakantieSentimentMonitor 2021 bekend: behoefte om op vakantie te gaan blijft groot, maar boekingen blijven achter door onzekerheid.
2020
DEZELFDE GASTVRIJHEID MAAR DAN OP AFSTAND
“Het blijft onwerkelijk, elke dag als ik het Visitor Center binnenwandel. Waar het normaal gesproken een komen en gaan is van bezoekers en bewoners op zoek naar informatie, activiteiten, een Maastrichts cadeautje of een speciaal souvenir, is het nu stil. Heel stil,” vertelt Gaby Faut, manager van het Maastricht Visitor Center bij Maastricht Marketing, terugblikkend op het jaar dat ook voor haar zo compleet anders liep dan verwacht.
Wat doe je als je een van de meest gastvrije steden van Nederland bent, en je bezoekers zo graag wil laten weten dat je dát nog steeds bent ondanks dat je hen dit jaar niet kan uitnodigen om samen die normaal zo magische decembermaand te komen vieren? Met onze campagne ‘Maastricht laat het licht aan’ geven we er een draai aan.
VERTROUWEN OP EIGEN CREATIVITEIT
Morgen kan het weer helemaal anders zijn, maar Martijn Zenden (46) van hotel Zenden, weet ook dat niets doen, geen optie is. Geen mens ontkomt aan de coronacrisis en hoewel de horecabranche een reeks harde klappen moet ondergaan, zet het familiebedrijf de schouders eronder. Innoveren, meeveren en zichtbaar blijven, is noodzakelijk.
OP ZOEK NAAR NIEUWE INKOMSTENBRONNEN?
Voor MKB’ers actief in toerisme en recreatie die hun businessmodel willen aanpassen aan de veranderende markt, biedt het LIOF het Corona Rebuild Program voor Toerisme & Recreatie. De Masterclass duurt zes weken en start op 29 oktober.
JE WINKEL LANGER OPEN? ZIJ DOEN HET
Je winkel op vrijdag en zaterdag een uurtje langer openhouden om bezoekers in de stad meer te spreiden. Of je nu onderdeel bent van een grote keten of je eigen lokale boetiek(s) runt; het heeft hoe dan ook impact. Renée Reinders, eigenaresse van Noir en Saskia Hodiamont, storemanager van C&A Maastricht bespreken hun overwegingen met elkaar. Nieuwsgierig?
HOE LOKAAL KOOKT… Restaurant Harry’s?
“Je hebt tomaten en je hebt tomaten. Die van ons hebben alleen een beetje peper en zout nodig.” In gesprek met Jean-Marc Beaumont van Harry’s.
MAASTRICHT LOVES LOCAL: ROZIJNTJES
“Alles is online over de hele wereld verkrijgbaar. Maar we vergeten soms hoeveel mooie, kwalitatieve producten hier in de regio te verkrijgen zijn. Daar mogen we best een beetje meer trots op zijn.”, zegt de maker Liza van der Stouwe.
WAT WE LEERDEN, PROBEERDEN EN SAMEN CREEËRDEN…
Hoewel het voor terugkijken wellicht nog te vroeg is, kunnen we nu al concluderen dat deze gekke tijd ons, naast kopzorgen en uitdagingen, ook het nodige leert. Wij spraken in de afgelopen maanden met een aantal ondernemers. Lees hun ervaringen, bevindingen en leerpunten.
CMM en Maastricht Marketing adviseren winkels te starten met een winkelopening in centrum Maastricht op vrijdag en zaterdag tot 19:00 uur. Het volledige artikel en de hulptool vind je op de website van CMM.
Met de voucherregeling KOERS: ‘Krachtig Ondernemerschap En Resultaatgerichte Strategie’, helpt ESZL ondernemers op weg om de bedrijfsstrategie aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Er is in het totaal € 100.000,- aan vouchers beschikbaar.
Een beknopt overzicht van 2019 met resultaten van de campagnes, onze exploitaties en de zichtbaarheid van Maastricht als toeristische bestemming vind je hier.
SCHOUDERS ERONDER: HERSTELPLAN 2020 (2021)
Met een dynamisch plan gericht op herstel willen we perspectief bieden naar de toekomst. Dat is wat we doen. Het plan kwam tot stand onder regie van Centrum Management en Maastricht Marketing en i.s.m. vertegenwoordiging van gemeente, bewoners, culturele instellingen en het MCB.
Met de campagne ‘Dit is in Limburg’ laten we zien dat je niet buiten Nederland hoeft te gaan om je in het buitenland te wanen. Met de minder bekende parels verleiden we zowel toeristen als eigen inwoners onze regio te bezoeken en brengen we tegelijkertijd meer spreiding op gang. Lees hier hoe jij als ondernemer meevaart op deze campagne.
Terwijl steeds meer cateringopdrachten annuleerden, werden de plannen voor het openen van een eigen pop-up restaurant steeds concreter. Nu gaat het hard. En dit is het inzicht dat ondernemer Erik Stevens hielp om zover te komen.
ZO KAN HET WEL - PIEKE POTLOED
De maaltijddoosjes vullen met iets lekkers. Zijn trouwe gasten toch kunnen verwennen met de typische Maastrichtse gerechten op de menukaart. Ook al is het dan aan huis in plaats van in zijn zaak. Hij had nooit gedacht dat hij er zo van zou kunnen genieten. Ook nu zijn zaak weer open is, blijft Gilber Roijen, eigenaar van Bar Bistro Pieke Potloed, take-away maaltijden aanbieden en deze vanuit zijn zaak aan huis bezorgen.
Een voetgangersplan is inmiddels in werking in het centrum. Met verenigde krachten willen ervoor zorgen dat bezoekers zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan de situatie. Want een veilig rondje stad. Zo doe je dat. Samen met jou als partner, dragen we graag samen deze boodschap kunnen uit. Download hier de toolkit voor ondernemers.
GRATIS BIDROOM VOOR JOU ALS PARTNER
Er zijn alternatieven voor de Bookings en Expedia’s van deze wereld. Met het boekingsplatform Bidroom zijn hoteliers minder afhankelijk van Online Travel Communities en boeken consumenten hun overnachting minimaal 5%-10% goedkoper dan bij de andere bekende tegenhangers. Als partner van Maastricht Marketing maak je hier tot en met 2021 gratis gebruik van.
Omdat we kunnen leren van andermans ervaringen. Een levensveranderend inzicht van retailer Ton Harmes van boekhandel Dominicanen. “Zolang we een functie hebben in de stad, blijven we open.” De boekhandel is dan ook altijd open geweest tijdens corona.
Maastricht Marketing is als een van de ondernemersvertegenwoordigingen onderdeel van het ‘samenwerkingsteam corona’ dat de Gemeente start. Het team gaat aan de slag in drie werkgroepen, te weten ‘acute steunmaatregelen’, ‘aanpak na versoepeling’ en ‘communicatie’.
De vlaggen hingen al bijna uit. Het Koninklijke programma was tot in de puntjes voorbereid. Wat had de stad Maastricht graag de Koninklijke familie ontvangen. Vanuit een leeg, maar warm Maastricht feliciteerde de burgemeester en het volk de Koning met zijn verjaardag! Media als de NOS, Royalty Magazine en ANP besteedden er aandacht aan.
DE BESTE BEDRIJFSSTRATEGIE TIJDENS CORONACRISIS
Wat moet je doen om overeind te blijven? Welke strategie kies je als multinational, mkb-bedrijf of zzp’er? Het antwoord ligt in een slimme combinatie van een defensieve en offensieve aanpak volgens Sjors van Leeuwen in zijn blog op Frankwatching van 20 april.
Omdat we kunnen leren van andermans ervaringen. Een levensveranderend inzicht van horecaondernemer Yves Mullenders in Coronatijden. Yves is eigenaar van Clichee, gelegen in de Koestraat en de Poshoorn in Wyck.
Omdat we kunnen leren van andermans ervaringen. Een levensveranderend inzicht van ZZP’er Sarah Veenhof in Coronatijden op 19 april.
STEUNPUNT VOOR CORONA ONDERNEMERS MAASTRICHT
Gemeente Maastricht publiceerde 15 april deze infographic met een aantal aanvullende lokale maatregelen om bedrijven en organisaties een steun in de rug te geven.
In deze uitdagende periode is het belangrijk om positief te blijven en onze krachten te bundelen. Dat doen we samen; met ondernemers en bewoners. Onder de noemer Maastricht Supports Local, delen we wat er leeft. De hartverwarmende verhalen, culturele en gastronomische initiatieven voor thuis en leggen we een accent op ‘buy local’, nu even vooral online.
Visit Zuid-Limburg is samen met Maastricht Marketing en de brancheorganisaties een taskforce gestart. Dit met als doel om na de coronacrisis de toeristische branche weer zo snel mogelijk op gang te krijgen. Via onze nieuwsbrieven houden we je op de hoogte. Wil je de nieuwsbrief ontvangen?
Op 9 april brachten Anya Niewierra (directeur Visit Zuid-Limburg) en Leontien Mees (directeur Maastricht Marketing) een advies uit om bij een (eventueel gefaseerde) opheffing van de Corona lockdown direct een uitvoeringsplan in werking te stellen. Dit om de toeristische sector van Zuid-Limburg er economisch gezien weer bovenop te helpen.
THUISAGENDA
Aangezien we de komende tijd dicht bij huis blijven, brengen we een stukje Maastricht naar mensen toe. Via onze Bezoek Maastricht website en social media kanalen. Maar ook op de THUIS agenda op de website van Thuis in Maastricht waarmee we intensief samenwerken.
Op 28 maart 2018 schoven zo’n 35 ondernemers aan voor ontbijt in The Student Hotel om te proeven, te praten en te brainstormen over het Maastricht Midweekend. Een beknopte impressie vind je hier.
Maastricht Marketing zet zich samen met de G8 (de 7 grote steden en grootste regiomarketingorganisatie) in voor de toeristische sector. Op 24 maart nam de G8 het initiatief in de ontwikkeling van een hersteloffensief. Zo werd o.a. booking.com gevraagd om coulant te zijn, juist nu.
Op 22 maart om 18:00 uur speelde Maastricht 'Ode an die Freude'. De oproep van burgemeester Annemarie Penn-te Strake om tegelijkertijd dit Europees Volkslied te spelen, werd massaal beantwoord. Een gevoel van verbondenheid alom. Weten hoe saamhorigheid klinkt in Maastricht?
EVEN KLETSEN MET HET VISITOR CENTER
De gebruikelijke vragen vallen tijdelijk weg op het call-center. Op dit moment staan onze medewerkers mensen te woord die graag een vriendelijke stem willen horen of gewoon hun verhaal willen doen. Dagelijks tussen 13:00 en 17:00 uur zijn wij bereikbaar.
Op zondag 5 januari maakte burgemeester Annemarie penn-te Strake het thema bekend. Leef Maastricht! Hetgeen niet toevallig in het Maastrichtse dialect ook nog eens ‘lief Maastricht’ betekent. Bekijk het op de website van Koningsdag Maastricht.
2019
Per 1 november bekleedt Pim Steerneman de positie van voorzitter van de Raad van Toezicht van Maastricht Marketing. Hij volgt daarmee Mirjam Depondt op die de maximale zittingstermijn heeft bereikt.
Op maandag 28 oktober gaf Tim Zuidgeest van Unravel Research zijn visie inclusief tips en tricks voor breinvriendelijke websites, verleidende advertenties en overtuigende winkels speciaal aan de participanten van Maastricht Marketing. Benieuwd naar de inhoud? Lees de blog van Zuiderlicht.
Na een intensieve en vooral verbindende periode is op vrijdag 30 augustus 2019 bekend gemaakt dat Rotterdam gaststad van het Eurovisie Songfestival 2020 is. Graag delen we via deze weg aanvullende informatie op het uitgezonden persbericht omtrent dit nieuwtje.
Op 27 augustus werd de campagne 'Limburg lonkt' geopend. Een blogreis georganiseerd door VVV-Zuid-Limburg en Maastricht Marketing. Rust, geluk en verrassingen uit de streek, 10 weken lang! Volg blogger Naomi op haar reis.
Vanaf november 2016 delen we iedere dinsdagochtend om 09:00 uur een woord uit het Maastrichtse dialect via Facebook. Met zo'n 16.000 weergaven, 350 likes en 150 deelacties per post als resultaat. Ons doel is de bezoeker te amuseren en inspireren.
Dat kan heel eenvoudig, volgens Servia van de Laak, expert online destinatiemarketing en directeur Insiders. “Zorg dat je zichtbaar bent, daar waar je doelgroep zich bevindt.’’ Met pragmatische adviezen wist Servia onze participanten te inspireren tijdens de kennissessie op maandag 15 april
Kapitaalkrachtige TEFAF bezoekers worden met de campagne TEFAF & The City verleid de stad Maastricht te ontdekken. Daar waar kwaliteit van leven de standaard is, wachten tentoonstellingen, art nights, secret music sessions, theatervoorstellingen en meer.
Naast New York, Melbourne, Singapore en Brussel verovert ook Maastricht een positie in de top 5 design destinaties van magazine Architectural Digest. Onze wereldstad wordt, onder andere vanwege TEFAF, aangeraden om te bezoeken voor designliefhebbers.
MAASTRICHT MARKETING EVENT 2018
Op 26 februari organiseerden we het jaarlijke Maastricht Marketing Event voor onze participanten. Onderwerpen als influencer marketing en het sterke merk Maastricht kwamen aan bod. In deze video laten we je zien waar we voor staan.
Hoe versterken horeca, cultuur, retail en gemeente elkaar om de kwaliteit van leven in onze regio te kunnen blijven koesteren en uitdragen? Als vervolg op de sessie die expert Tony Wijntuin in een kennissessie van KHN gaf, denkt Maastricht Marketing mee over een concrete langetermijnoplossing.
De award voor ‘Best bekeken website’ in de categorie grote steden van City Navigator en een totale PR-waarde van meer dan 16 miljoen euro. Deze en nog meer facts & figures over 2018 deelden we onlangs met onze participanten. Benieuwd naar wat we deden en bereikten?
2018 en ouder
De Raad van Toezicht van Maastricht Marketing heeft Leontien Mees ingaande
15 november 2018 benoemd als nieuwe directeur van Maastricht Marketing. Zij is daarmee de opvolger van Lars Flinkerbusch.
Samen met Centrummanagement Maastricht lanceerden we de Maastricht Midweekend campagne in 2016. In de 'pilot-fase' werden we al bekroond met de Toeristische Samenwerking Award 2016, die we ontzettend trots in ontvangst namen!
In samenwerking met LBG Hotels hebben we via social media een winactie uitgezet op Valentijnsdag. De liefste inzending wint een Midweekend-overnachting bij Townhousehotel compleet met serenade en chocolade van Darq! Dát is liefde.
In 2017 heeft de eerste samenwerking tussen VVV Zuid-Limburg en Maastricht Marketing succesvol plaatsgevonden. In de vorm van een inspirerende blogsabbatical werden ondernemers uit de regio creatief uitgedaagd de regio op de kaart te zetten.
Net als vorig jaar, kwam de Kerstman weer feestelijk aan in Maastricht. Per Polar Express stond tout Maastricht hem op te wachten op het treinstation van Maastricht. Vrijdag 7 december stond in het teken van de Kerstman!
MAASTRICHT VISITOR CENTER GEOPEND
Na een intensieve verbouwing van 3 maanden presenteren we vol trots ons nieuwe Visitor Center. In deze digitale en interactieve omgeving, worden meer dan 350.000 bezoekers per jaar geïnspireerd om stad en regio te ontdekken.
Samen met lokale ondernemers en andere leveranciers is er een nieuwe lijn ontwikkeld. Naast inspiratie over de stad kun je ook terecht voor waanzinnige cadeautjes. Een echt cadeautje uit Maastricht haal je dus voortaan bij het Visitor Center!
Op 25 oktober 2017 organiseerden we voor de eerste keer de Dag van de Vlaai. Deze werd nationaal opgepakt met ruim €281.000 aan PR-waarde! Harpers Bazaar, 3FM en Nu.nl smulden ervan… Net als alle bezoekers van Maastricht die dag!