Terugblik Maastricht embraces TEFAF
Tijdens The European Fine Art Fair (TEFAF) is Maastricht nóg meer de plek voor bijzondere ontmoetingen tussen mensen met een hart voor kunst, cultuur en de mooie dingen in het leven. Niet alleen in het MECC is het te doen, ook de stad en euregio bruisen van de (culturele) activiteiten. Maastricht Marketing ontwikkelde ook voor de editie 2025 samen met vele partners een stadsprogramma. Doel is om de verbinding tussen de kunstbeurs, de stad en het cultuuraanbod te versterken in aanloop naar en tijdens TEFAF. Een terugblik.
Cultural City Program
Culturele instellingen en organisaties in Maastricht organiseren in de TEFAF-periode exposities, concerten en andere activiteiten om het kunstminnend publiek aan te spreken. Uiteraard waren er dit jaar weer bijzondere tentoonstellingen te zien in Maastricht Museum, Bonnefanten, Fotomuseum aan het Vrijthof en Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur. In totaal werden er in de stad en regio zo’n 70 culturele activiteiten georganiseerd in het kader van TEFAF. Maastricht Marketing haalde dit rijke aanbod op en bundelde dit Cultural City Program op een speciale landingspagina, in het Nederlands (www.maastrichtxtefaf.nl) en Engels (www.maastrichtxtefaf.com).
Campagne
Onder de noemer ‘Maastricht embraces TEFAF brachten we het culturele stadsprogramma verder onder de aandacht via onze B2C- en B2B-nieuwsbrieven en via onze social media-kanalen. Daarnaast lieten we boekenleggers en posters maken met daarop de highlights van het Cultural City Program. 15.000 exemplaren van de boekenlegger zijn verspreid op drukke horecalocaties in Maastricht en via perstassen van (inter)nationale journalisten. De posters werden op de beurs zelf en op 150 plekken in de stad opgehangen. Verder bestond de campagne uit advertenties en advertorials in TEFAF Magazine, TEFAF Maastricht Guide en Tableau Magazine.
Heritage Unlocked
Om TEFAF-bezoekers kennis te laten maken met verborgen parels in de stad, organiseerden we in het kader van ‘Hertitage Unlocked’ thematische rondleidingen in monumentale gebouwen door Official Maastricht Guides:
Kunst & wetenschap: Rechtenfaculteit en bestuurszetel Maastricht University
Kunst & overheid: Dinghuis en Stadshuis
Kunst & religie: Schatkamers van Sint-Servaas- en Onze-Lieve-Vrouwebasiliek
Pers en media
Een evenement als TEFAF trekt ook altijd veel pers naar onze stad. In samenwerking met de nationale PR-manager van TEFAF stelden we tweedaags programma samen voor landelijke media, zoals Omroep Max, ART FIX en MOD MOD Magazine. De internationale pers inspireerden we met de Maastricht Art & Icons Walk with TEFAF en individuele tours. De podcast van Omroep Max ‘Maffe Meesterwerken’ over een beeldje van Jan van Steffeswert dat in het Bonnefanten staat, is hier te beluisteren. Op uitnodiging van TEFAF bezocht het team van Ivo Niehe de kunstbeurs voor een reportage in Ivo op zaterdag. Deze aflevering werd op 22 maart ‘25 uitgezonden en is hier terug te kijken (vanaf minuut 27). In dezelfde aflevering - vanaf minuut 41 - wordt op advies van Maastricht Marketing ook aandacht besteed aan de expositie Pieter Stockmans: Een ode in het Maastricht Museum.
De overige publicaties als resultaat van de persbezoeken zullen in de komende maanden en in aanloop naar TEFAF 2026 verschijnen.
Persreis 12 maart, Maastricht Museum - bezoek aan tentoonstelling Pieter Stockmans - Een ode & Pelgrimage naar Maastricht
Persreis 15 maart, Marres - preview tentoonstelling Vultures & Fireflies by Alejandro Galván
Maastricht & Regio stand
Om de verbinding tussen TEFAF en de regio te versterken was er een Maastricht Region stand (o.l.v. Chapeau Magazine) op de beurs. Maastricht Marketing was hierin een van de partners.
Etalageroute
Daarnaast ondersteunden we de TEFAF Etalageroute, gecoördineerd door Centrummanagement Maastricht, door het verspreiden van affiches en (online en offline) plattegronden. Ruim 100 ondernemers in het centrum namen deel hieraan met hun etalage.
Citydressing
In afstemming met gemeente Maastricht en TEFAF waren we verantwoordelijk voor het design van de citydressing van de Maastricht-vlaggen in het stadscentrum. Dit jaar hebben extra banieren opgehangen in het Centraal Station om zowel TEFAF als het stadsprogramma onder de aandacht te brengen.
Bijeenkomst marcom-medewerkers cultuur
Tot slot organiseerde Maastricht Marketing voor de marketing- en communicatiemedewerkers van de culturele instellingen van Maastricht een bijeenkomst in het MECC tijdens TEFAF. Voorafgaand aan een bezoek aan de kunstbeurs op eigen gelegenheid waren er drie presentaties. De eerste spreker was Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht, oprichter van Bubble Shooters Network. Zij gaf een insprirende presentatie over hoe culturele instellingen via social media hun publiek kunnen verbreden en enthousiasmeren. De tweede spreker was Marnix van Wijk, projectmanager cultuur & erfgoed Maastricht Marketing. Hij vertelde over de activiteiten van de organisatie in aanloop naar en tijdens TEFAF. Tot slot presenteerde Cheyenne Wehren, editorial lead TEFAF, over de campagne voor zowel de editie in Maastricht als New York.